We krijgen steeds vaker de vraag wat werken in de cloud nu precies inhoudt, hoe je veilig kunt werken en wat dit voor impact heeft op het bedrijf. Onlangs zijn we gestart met het maken van video’s waarin we deze zaken kraakhelder uitleggen.
Wanneer je groeit als ZZP’er of MKB bedrijf ontstaat de behoefte om efficiënter, veiliger en prettiger samen te werken. De ideale oplossing is werken in de cloud. Log simpelweg in op je online workspace en je hebt toegang tot al je dossiers, bestanden en documenten. Met een cloudoplossing kun je overal werken alsof je op kantoor zit. Het enige dat je nodig hebt is een internetverbinding.
Er zijn diverse cloud oplossingen. Denk aan de private cloud of de publieke cloud. Wij adviseren MKB+ bedrijven vaak om naar een publieke cloud oplossing te gaan, zoals Amazon, AWS, Google of Microsoft. In de meeste gevallen valt de keuze op Microsoft 365. De e-mail staat dan volledig in de cloud, maar ook documenten. Hiervoor maken wij gebruik van Microsoft Sharepoint. Met Sharepoint is het mogelijk om samenwerkingen op te zetten. Zo kun je samen met collega’s werken aan dezelfde documenten op hetzelfde moment. Je ziet elkaars wijzigingen direct.
Een ander voordeel is dat je niet telkens hoeft te investeren in een eigen server. Een eigen server moet je onderhouden en om de drie tot vijf jaar is deze aan vervanging toe. Wanneer je werkt in de cloud hoef je maar één keer te investeren in een migratie.
Hoe veilig is mijn data?
Gaat je laptop stuk? Je bestanden staan veilig opgeslagen in de cloud. Behalve je laptop gaan er geen belangrijke zaken verloren.
Alle bestanden en documenten worden opgeslagen in datacenters van Microsoft binnen de EU. Hiermee voldoen we aan alle regels en richtlijnen om de privacy van jouw bedrijf en die van je klanten te waarborgen.
Marin Heideman:
Het verliezen van belangrijke bestanden kan veel impact hebben voor een organisatie. Daarom maken steeds meer bedrijven de keuze om veilig te werken in de cloud.
Hoe krijg ik mijn bedrijf in de cloud?
Samen bekijken we wat de beste oplossing is. Eerst voeren we een analyse uit. We kijken naar waar je nu staat en waarmee je je bezighoudt. Soms is er behoefte om de rechtenstructuur tussen afdelingen te organiseren. Dit is het perfecte moment om dat meteen ook te doen. Wanneer we alle behoeften in kaart hebben gebracht brengen we een advies uit. In een duidelijk plan van aanpak beschrijven we hoe we van de huidige situatie naar de nieuwe situatie gaan.
De migratie naar de cloud kan één tot enkele dagen duren, afhankelijk van de grootte. Dat gaat redelijk naadloos. We zetten eerst alles klaar en switchen vervolgens daadwerkelijk om. In de tussentijd kun je gewoon blijven werken. Die switch maken we op een tijdstip dat jou het beste uitkomt, zoals in het weekend. Zo zorgen we ervoor dat je op een veilige en prettige manier kunt samenwerken.
Meer info?
Wij hebben alles in huis om jouw bedrijf totaal te ontzorgen op het gebied van werken in de cloud. Veiligheid, snelheid en optimale service staan bij ons hoog in het vaandel.
Tijd voor een vrijblijvend adviesgesprek? Neem contact op!
We zetten graag onze klanten in de spotlight. Lijkt het jou leuk om je verhaal te doen? Dan staan we open om samen een video op te nemen!