Veel medewerkers werken graag gedeeltelijk vanuit thuis. Dat brengt voordelen met zich mee, maar zeker ook gevaren. Op kantoor is alles goed beveiligd, maar je hebt geen grip op je data wanneer een medewerker thuis werkt. Dit gebeurt wanneer medewerkers werken met onbeveiligde apparaten, verouderde software en een onbeveiligde verbinding. Je loopt dan continu het risico dat gevoelige bedrijfs- of klantdata in de verkeerde handen belanden, met alle gevolgen vandien.
Reden tot paniek? Nee, helemaal niet! Er zijn goede oplossingen beschikbaar om je medewerkers optimaal te ondersteunen in veilig thuiswerken.
1. Zorg dat je data en alle apparaten op meerdere manieren beveiligd zijn
Het beste is om medewerkers te voorzien van laptops en smartphones van de zaak. Op die manier blijft data enkel op bedrijfseigendommen. Daarnaast kun je de apparaten direct voorzien van de juiste software, waarbij updates automatisch worden uitgevoerd.
Gebruiken medewerkers toch hun eigen laptop of telefoon? Dan is het belangrijk dat je deze voorziet van antivirus-, anti-malware- en andere security software. Maak een handleiding of verzorg een training om ze te leren hoe ze zelf alle software en besturingssystemen up-to-date houden.
Ook erg belangrijk: maak het mogelijk om op afstand back-ups van data te kunnen maken, of om data te kunnen wissen in geval van nood. Stel eventueel stappenplannen of gebruikershandleidingen op om processen soepel te laten verlopen.
2. Creëer veilige accounts en inlogmethodes
Om medewerkers toegang te geven tot online applicaties, zoals Microsoft 365 of Google Workspace, moeten ze meestal inloggen. Het is essentieel dat er daarbij sterke wachtwoorden worden ingesteld voor hun accounts. Maak ook gebruik van tweefactorauthenticatie (2FA) voor een extra laag aan IT security.
3. Beveilig verbindingen met een VPN
Medewerkers maken verbinding vanuit thuis naar het bedrijfsnetwerk. Wanneer deze verbinding niet is afgeschermd kunnen onbevoegde partijen meegluren. Met een VPN wordt al het internetverkeer door een versleutelde virtuele tunnel gestuurd. Ook in de trein of onderweg naar een klant kunnen medewerkers veilig internetten.
Uiteraard geldt ook hierbij weer dat de VPN-software up-to-date moet blijven.
4. Security awareness training
Je kunt alles nog zo dichttimmeren, maar een menselijke fout is snel gemaakt. Vaak zijn medewerkers zich er helemaal niet van bewust dat ze onveilig met data omgaan. Trainingen over beveiligingsrisico’s (en oplossingen!) zijn onmisbaar voor iedere organisatie, ook als medewerkers niet thuiswerken.
Een eenmalige training is niet voldoende. Er verandert regelmatig iets in processen, er komen nieuwe medewerkers en kennis zal simpelweg op den duur verwateren. Regelmatige trainingen op het gebied van security awareness vormen de basis van een permanente bewustwording. Tijdens deze trainingen moeten in ieder geval de volgende onderwerpen aan bod komen:
- Hoe creëer je een beveiligde verbinding?
- Hoe gebruik je antivirus en andere IT security software?
- Wat zijn goede wachtwoorden?
- Hoe kun je updaten en back-ups maken?
- Wat is social engineering, phishing en hacking?
- Waarom moet je apparaten niet onbeheerd achterlaten?
Ook DigiState verzorgt deze sessies! En op een wel heel bijzondere manier…
Tijdens onze ‘Pizza security sessie’ creëren wij in slechts 90 minuten een stuk bewustwording, waardoor het bedrijf een stuk veiliger is. Onder het genot van een overheerlijke pizza wijzen we jou en je medewerkers op de mogelijke gevaren en geven we praktische tips om het gevaar te minimaliseren. Daarnaast geven we voorbeelden van gevallen waar het mis is gegaan en wat de gevolgen waren. De sessie vindt plaats op ons kantoor in Nieuwegein of bij jou op locatie. Lijkt je dat wat? Neem dan contact op!
5. Verhoog veiligheid én productiviteit met de juiste tools
Thuiswerken staat of valt met de mogelijkheden om medewerkers op afstand te laten samenwerken. Sta je op het punt om een samenwerkingsplatform te kiezen? Een goed samenwerkingsplatform moet minimaal bieden:
- Communicatie: messaging, video-conferencing en bellen
- Projectmanagement: backlogs, taakverdelingen, progressie tracking
- Gedeelde omgevingen: bestanden delen, versiebeheer en geautomatiseerde back-ups
Pakketten zoals Microsoft 365 bevatten bovenstaande functionaliteiten en meer. Met Microsoft 365 werk je alsof je achter de pc op kantoor zit; georganiseerd en efficiënt. Je kunt medewerkers een veilige, digitale werkplek aanbieden waarbij ze toegang hebben tot alle bestanden en de nieuwste versies van Word, Excel en Powerpoint. Makkelijk en snel; een enorme vooruitgang voor de productiviteit. Bovendien zijn je bedrijfsgegevens beschermd.
Bijkomend voordeel is dat de meeste mensen al bekend zijn met Office applicaties, waardoor de overstap minder groot zal zijn.
DigiState maakt veilig thuiswerken mogelijk
Veilig thuiswerken is goed te doen, maar er komt veel bij kijken; licentiebeheer, budgettering, server management, troubleshooting en ga zo maar door. We kunnen ons voorstellen dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.
Heb je hulp nodig bij het kiezen en instellen van de juiste pakketten? Onze adviseurs helpen je graag met een advies op maat. Ook kunnen we deze voor je beheren. Zo kunnen jij en medewerkers gerust aan het werk.