Wat is VoIP?

VoIP is de afkorting voor Voice Over IP oftwel Spraak over IP (verbinding).

VoIP wordt meestal aangeduid als bellen via Internet, als internettelefonie of als Internetbellen. Het gaat hier eigenlijk allemaal hetzelfde, namelijk, het voeren van een telefoongesprek via een Internetverbinding.

Hoe werkt VoIP?

Een telefoongesprek wordt via een specifiek stukje software (een zogenaamde codec) aan de kant van de spreker omgezet van een analoog gesprek naar een digitaal signaal. Dit digitale signaal kan dan via de IP-verbinding worden doorgegeven aan de ontvanger van het telefoongesprek. Voordat dit door de ontvanger kan worden verstaan, wordt het digitale signaal eerst weer omgezet in een analoog gesprek en uiteraard vice versa.

voip_illustratie_digistate

Telefooncentrale

In de meest voorkomende gevallen zal VoIP plaatsvinden over de (externe) Internetverbinding, echter, VoIP kan uiteraard ook over uw interne netwerk verlopen. Hiervoor is een VoIP telefooncentrale (PBX) nodig, deze kan zich bij u in uw bedrijfspand bevinden maar deze kan ook in een datacenter worden ondergebracht, dan wordt dit vaak Hosted PBX, Hosted VoIP of telefonie in de Cloud genoemd (ook hier betreft het eigenlijk weer allemaal hetzelfde).

SIP, het VoIP protocol

In de Internettechnologie draait het allemaal om wereldwijde, eenduidige afspraken, de zogenaamde protocollen. Zonder deze protocollen zou veel techniek niet met elkaar kunnen communiceren, denk bijvoorbeeld aan Wifi, Bluetooth en USB, zonder goede afspraken zou u deze technieken niet (goed) kunnen gebruiken. Voor VoIP is er het SIP-protocol, dit is het protocol waarover VoIP dus communiceert. De termen VoIP en SIP worden helaas ook wel eens met elkaar verward, VoIP is de dienst die u afneemt, SIP is het protocol of de technische afspraken van fabrikanten waar bij VoIP gebruik van wordt gemaakt.

Maar… wat zijn de voordelen van VoIP?

Er zijn veel voordelen aan VoIP ten opzichte van traditionele telefonieverbindingen. Voor veel bedrijven zullen de veel lagere kosten zeker een belangrijk punt zijn maar er is meer:

  • Lagere investerings- en management kosten.
  • Eenvoudig schaalbaar.
  • Bellen in HD, kraakhelder geluid.
  • Thuiswerkers kunnen bellen en gebeld worden met het nummer van kantoor.
  • Voicemail & doorschakelingen, toename flexibiliteit en bereikbaarheid.
  • Minder bekabeling op kantoor, de telefoonunit fungeert vaak als switch waarop de desktop kan worden aangesloten.
  • Theoretisch onbeperkt aantal gelijktijdige gesprekken (afhankelijk van bijvoorbeeld uw contract en internetverbinding).
  • Koppelen van meerdere locaties.
  • Integratie met bijvoorbeeld klantinformatie uit uw CRM-software of koppeling met uw ticketingsysteem.

Zijn er ook nadelen aan VoIP?

Geen enkele techniek heeft uitsluitend voordelen, dit geldt ook voor VoIP. De nadelen zijn echter wel minimaal en vaak op te lossen met eenvoudige stappen. Het belangrijkste verschil is dat er bij traditionele analoge telefonie een telefoonlijn wordt aangelegd waarna u de telefoon aansluit en u kunt bellen, ook als de stroom uitvalt. Bij VoIP heeft u altijd een internetverbinding nodig om te kunnen bellen.
Andere nadelen van VoIP kunnen zijn:

  • U heeft aangepaste apparatuur of aanpassingen aan uw apparatuur nodig.
  • Het netwerk binnen uw locatie kan een upgrade/update nodig hebben om VoIP mogelijk te maken (bijvoorbeeld switches en bekabeling).
  • Bij uitvallen van de stroom zijn extra aanpassingen nodig. Uw gesprekken kunnen in zulke gevallen eenvoudig en automatisch worden doorgeschakeld naar mobiel.

Waarom biedt DigiState VoIP aan?

DigiState biedt steeds meer diensten aan die elkaar logisch aanvullen, denk onder andere aan verschillende typen kantoorautomatisering zoals werkplekbeheer, kantoor backups, serverbeheer en securityoplossingen specifiek voor kantooromgevingen. Het aanbieden van een Voice over IP-dienst is daarom een logische aanvulling aan het dienstenpakket van DigiState.

Voor wie is VoIP geschikt?

Of u nu één telefoon of honderd telefoons wilt gebruiken via VoIP van DigiState, wij kunnen u zonder probleem voorzien van de juiste infrastructuur. Het platform is volledig schaalbaar en kan groeien (en krimpen) indien uw situatie dit vereist.

Geavanceerde fraude detectie

Ons platform bewaakt continu alle gespreksstromen met behulp van intelligente en zelflerende algoritmen die verdacht gedrag detecteren en elimineren. U kunt bijvoorbeeld bellimieten en gewenste en/of ongewenste lijsten met telefoonnummers toevoegen om ervoor te zorgen dat fraudegevallen tot het verleden behoren.

Plug-and-play-voorzieningen

De benodigde SIP-hardware (telefoons) kan worden besteld met vooraf geïnstalleerde software die bellen via het DigiState platform mogelijk maakt. Aan uw kant is dan geen verdere configuratie vereist.
Na ontvangst van de telefoon, sluit u deze direct aan en de configuratie wordt automatisch ingesteld, zodat u direct toegang heeft tot alle functies van het platform.

VoIP van DIgiState

Breid uw diensten uit met behulp van onze API

U kunt het VoIP-platform eenvoudig integreren met andere pakketten via onze Realtime API, denk dan bijvoorbeeld aan uw CRM of ERP pakket.

Genoeg nu, ik wil graag contact over VoIP!

Heeft u zichzelf of hebben wij u overtuigd van de voordelen van VoIP ten opzichte van traditionele telefonie óf bent u geïnteresseerd maar nog niet overtuigd, neem dan eens vrijblijvend contact met ons op om uw situatie met ons te bespreken, we vertellen u graag hoe onze diensten u kunnen helpen.

Naast VoIP biedt DigiState ook andere kantoorautomatiseringsdiensten aan, wellicht kunnen we u met ons dienstenpakket volledig ontzorgen!